خمیر ترش رومی

 رومی‌ها پس از مصری‌ها (که خمیر را به‌وسیله خمیرترش پوک می‌کردند) خمیر را توسط مخمر مالت پوک و متخلخل کردند و علاوه بر آرد و مخمر از موادی چون شیر، آب انگور ، عسل، تخم‌مرغ و انواع ادویه برای تهیۀ نان استفاده می‌کردند.

نانوایی در قرن وسطی

 به طورکلی، در قرون‌وسطی در روستاها و شهرها، شغل آزاد نانوایی به وجود آمد، در ابتدا بسیاری از نانواها، فقط روی مواد اولیه یا خمیر کارکرده و دستمزد دریافت می‌کردند. این نوع نانوایی، (حق‌الزحمه‌ای) در قرون‌وسطی بیشتر محصولات آردی مثل نان، در اماکن خاصی عرضه نموده و به فروش می‌رساندند؛ درنتیجه مصرف‌کننده می‌توانست محصولات مختلف را باهم مقایسه کرده و بهترین را انتخاب کند؛ بنابراین برای ایجاد رقابت، فروش و سود بیشتر؛ انگیزه وجود داشت، از طرفی نیز سخت‌گیری‌هایی از سوی مسئولان شهر به منظور کنترل، اعمال و در صورت عدم مرغوب بودن نان تولیدی، پروانۀ کسب این واحدها لغو می‌شد.

 در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی؛ حدود 80% غذای مردم از غلات تأمین می‌شود.

سهم غلات دربین غذای مردم دنیا

 این در حالی است که سهم غلات در غذای مردم اروپا 45% تا 55% ودر ایالات‌متحده آمریکا تقریباً 20% تا 30% است. امروزه نزدیک به 70% سطح زیر کشت حدوداً یک میلیارد هکتاری جهان به غلات اختصاص‌یافته است، تقریباً نیمی از کل نیازهای غذایی انسان‌ها به‌ویژه در آسیا به‌طور مستقیم از غلات تأمین می‌شود، همچنین تولید غلات در مقایسه با دیگر فرآورده‌های غذایی ازجمله گوشت، تخم‌مرغ و شیر، بسیار بیشتر است. تولید سالیانه غلات در جهان، در سال 2007 بیش از دو میلیارد تن بود است. گندم، برنج و ذرت، سه محصول مهم هستند که سهم هرکدام تقریباً یک‌چهارم تولید سالانه غلات است.